Internetový zpravodaj Asociace Univerzit Třetího Věku
http://www.vutbr.cz/au3v

Asociace Univerzit Třetího Věku (AU3V) je občanské sdružení institucí, které nabízejí a provozují vzdělávací aktivity na úrovni vysokoškolského vzdělávání, určené občanům české republiky v důchodovém věku.



Jihočeská univerzita
http://www.jcu.cz


Vznikla na pevných základech historicky rozvíjených tradic a vzdělávacích institucí. Jihočeský kraj a město České Budějovice se tak přirozeně začlenily do moderního světa vzdělávání, vědeckého výzkumu, evropské a světové integrace.

Jihočeská univerzita byla zřízena zákonem České národní rady č. 314/1991 Sb. ke dni 28. září 1991. Zakládajícími institucemi byly Pedagogická fakulta a Zemědělská fakulta. Po schválení Akademickým senátem dne 8. listopadu 1991 k nim přibyly další nově konstituované fakulty: Biologická fakulta, Teologická fakulta a Zdravotně sociální fakulta.

Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích patří od 1. 1. 1999 podle zákona č. 111/1998 Sb. do systému veřejných vysokých škol univerzitního typu s právem uskutečňovat magisterské, doktorské i bakalářské studijní programy a v souvislosti s tím výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost. Od ostatních veřejných vysokých škol univerzitního typu se Jihočeská univerzita liší specifickou kombinací fakult a jejich prolnutím s ústavy Akademie věd České republiky. Při naplňování myšlenky vzniku Jihočeské univerzity došlo k optimálnímu spojení a využití vědeckého potenciálu lokalizovaného v jihočeském kraji v jednotlivých ústavech Akademie věd ČR s vědeckopedagogickým potenciálem zakládajících vysokoškolských pracovišť.




Zdravotně sociální fakulta
http://www.zsf.jcu.cz


Zahájila svou činnost v září 1990 jako součást Pedagogické fakulty a od akademického roku 1991/92 se stala samostatnou fakultou JU. Hlavní filosofií vzniku fakulty byla snaha o pohotové překlenutí přežívající propasti, která po mnoho let poměrně ostře oddělovala problematiku zdravotnickou od problematiky sociální. Princip chápání pojmu a disciplíny rehabilitace zahrnuje v sobě nejenom tradičně chápanou rehabilitaci fyzikální, zdravotní, léčebnou, ale i rehabilitaci sociální, psychologickou, legislativní a právní, pracovní, technickou a pedagogickou, čili tzv. komprehensivní, ucelenou rehabilitaci.

Cílem je včasné, plynulé a koordinované úsilí o optimální začlenění postiženého bez rozdílu věku do všech obvyklých a pro ně příhodných aktivit i do společenského života a to bez ohledu na původ či povahu zdravotního postižení. K tomuto procesu i cíli jsou pak nutné znalosti prevence vzniku a následků nemoci a postižení, včasná diagnostika a nakonec řešení v této široké sociální oblasti. V tomto směru a duchu jsou také koncipovány všechny studijní programy fakulty.

Fakulta má sedm kateder:
katedra preklinických a klinických oborů
katedra ošetřovatelství
katedra psychiatrie a psychologie
katedra právních oborů, řízení a ekonomiky
Katedra sociální práce a sociální politiky
katedra speciální a sociální pedagogiky a katedru radiologie

Součástí fakulty je Ústav sociální práce, který je klinickým pracovištěm fakulty. Její součástí je i pracoviště pro vědu a výzkum.

Na pracovištích všech kateder i Ústavu je také prováděna vědeckovýzkumná práce, realizace grantů, aktivní publikační činnost a mnoho dalších aktivit, jako je organizování nebo alespoň spoluúčast při organizování odborných sympozií, konferencí, seminářů a mnoho veřejně prospěšných akcí, přednášek a instruktáží.

Katedry jsou zapojeny v několika významných mezinárodních projektech Phare, Socrates, Erasmus, Tempus, UNICEF apod. Členové kateder - přednášející, působí jako experti OSN, WHO a UNICEF. Fakulta spolupracuje na mezinárodní úrovni s Trnavskou univerzitou v Trnavě, se státní Univerzitou státu Connecticut v New Haven (USA), dále s The American International University Richmond v Londýně, se státní Univerzitou v Pretonii (JAR) a Fachhochschule Landshut (SRN).

Jako součást celoživotního vzdělávání je na fakultě v rámci Univerzity třetího věku realizováno mimořádné vysokoškolské studium pro zájemce, kteří dovršili důchodový věk, mají středoškolské vzdělání a motivaci ke studiu ve studijním programu Péče o člověka a jeho zdraví, který je orientovaný na zdravotní a sociální problematiku člověka ve zdraví i nemoci. Studium je čtyřsemestrové s možností pokračovat v postgraduálním dvousemestrovém cyklu v rámci Klubu absolventů Univerzity třetího věku.