|
Internetový zpravodaj Asociace Univerzit Třetího Věku
http://www.vutbr.cz/au3v
Asociace Univerzit Třetího Věku (AU3V) je občanské sdružení institucí,
které nabízejí a provozují vzdělávací aktivity na úrovni vysokoškolského
vzdělávání, určené občanům české republiky v důchodovém věku.
Jihočeská univerzita
http://www.jcu.cz
Vznikla na pevných základech historicky rozvíjených tradic a vzdělávacích
institucí. Jihočeský kraj a město České Budějovice se tak přirozeně začlenily
do moderního světa vzdělávání, vědeckého výzkumu, evropské a světové integrace.
Jihočeská univerzita byla zřízena zákonem České národní rady č. 314/1991
Sb. ke dni 28. září 1991. Zakládajícími institucemi byly Pedagogická fakulta
a Zemědělská fakulta. Po schválení Akademickým senátem dne 8. listopadu
1991 k nim přibyly další nově konstituované fakulty: Biologická fakulta,
Teologická fakulta a Zdravotně sociální fakulta.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích patří od 1. 1. 1999 podle
zákona č. 111/1998 Sb. do systému veřejných vysokých škol univerzitního
typu s právem uskutečňovat magisterské, doktorské i bakalářské studijní
programy a v souvislosti s tím výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další
tvůrčí činnost. Od ostatních veřejných vysokých škol univerzitního typu
se Jihočeská univerzita liší specifickou kombinací fakult a jejich prolnutím
s ústavy Akademie věd České republiky. Při naplňování myšlenky vzniku
Jihočeské univerzity došlo k optimálnímu spojení a využití vědeckého potenciálu
lokalizovaného v jihočeském kraji v jednotlivých ústavech Akademie věd
ČR s vědeckopedagogickým potenciálem zakládajících vysokoškolských pracovišť.
Zdravotně sociální fakulta
http://www.zsf.jcu.cz
Zahájila svou činnost v září 1990 jako součást Pedagogické fakulty a od
akademického roku 1991/92 se stala samostatnou fakultou JU. Hlavní filosofií
vzniku fakulty byla snaha o pohotové překlenutí přežívající propasti,
která po mnoho let poměrně ostře oddělovala problematiku zdravotnickou
od problematiky sociální. Princip chápání pojmu a disciplíny rehabilitace
zahrnuje v sobě nejenom tradičně chápanou rehabilitaci fyzikální, zdravotní,
léčebnou, ale i rehabilitaci sociální, psychologickou, legislativní a
právní, pracovní, technickou a pedagogickou, čili tzv. komprehensivní,
ucelenou rehabilitaci.
Cílem je včasné, plynulé a koordinované úsilí o optimální začlenění postiženého
bez rozdílu věku do všech obvyklých a pro ně příhodných aktivit i do společenského
života a to bez ohledu na původ či povahu zdravotního postižení. K tomuto
procesu i cíli jsou pak nutné znalosti prevence vzniku a následků nemoci
a postižení, včasná diagnostika a nakonec řešení v této široké sociální
oblasti. V tomto směru a duchu jsou také koncipovány všechny studijní
programy fakulty.
Fakulta má sedm kateder:
katedra preklinických a klinických oborů
katedra ošetřovatelství
katedra psychiatrie a psychologie
katedra právních oborů, řízení a ekonomiky
Katedra sociální práce a sociální politiky
katedra speciální a sociální pedagogiky a katedru radiologie
Součástí fakulty je Ústav sociální práce, který je klinickým pracovištěm
fakulty. Její součástí je i pracoviště pro vědu a výzkum.
Na pracovištích všech kateder i Ústavu je také prováděna vědeckovýzkumná
práce, realizace grantů, aktivní publikační činnost a mnoho dalších aktivit,
jako je organizování nebo alespoň spoluúčast při organizování odborných
sympozií, konferencí, seminářů a mnoho veřejně prospěšných akcí, přednášek
a instruktáží.
Katedry jsou zapojeny v několika významných mezinárodních projektech Phare,
Socrates, Erasmus, Tempus, UNICEF apod. Členové kateder - přednášející,
působí jako experti OSN, WHO a UNICEF. Fakulta spolupracuje na mezinárodní
úrovni s Trnavskou univerzitou v Trnavě, se státní Univerzitou státu Connecticut
v New Haven (USA), dále s The American International University Richmond
v Londýně, se státní Univerzitou v Pretonii (JAR) a Fachhochschule Landshut
(SRN).
Jako součást celoživotního vzdělávání je na fakultě v rámci Univerzity
třetího věku realizováno mimořádné vysokoškolské studium pro zájemce,
kteří dovršili důchodový věk, mají středoškolské vzdělání a motivaci ke
studiu ve studijním programu Péče o člověka a jeho zdraví, který je orientovaný
na zdravotní a sociální problematiku člověka ve zdraví i nemoci. Studium
je čtyřsemestrové s možností pokračovat v postgraduálním dvousemestrovém
cyklu v rámci Klubu absolventů Univerzity třetího věku.
|