APPLICATION OF EXACT INSTRUMENTS FOR SHORT-TIME STRATEGIC DECISION-MAKING ON SHARES MARKET
MOŽNOSTI VYUŽITÍ EXAKTNÍCH NÁSTROJŮ PŘI KRÁTKODOBÉ INVESTIČNÍ STRATEGII NA AKCIOVÝCH TRZÍCH

Oldřich Rejnuš, Bohumil Minařík

Abstract

The contribution is aimed at application of method of multi-criteria assessment of investment options (alternatives), specifically method of weighted average of square Euclidean distance from dummy option. The assessment is performed on the case of eight selected securities for short-term investment strategy. The weight of each criterion is determined by expert method of paired comparison. The following indicators were selected as criteria for short-term period: P/E (price-earnings)  ratio, liquidity, volatility, signals of technical analysis and recommendations of psychological analysis. The outcome of the assessment is represented by specific order of securities. Such order may serve as exact benchmark for real investors' decisions.

Key words: multi-criteria decision making; method of distance from dummy option; method of paired comparisons; capital market; securities;

Souhrn

Příspěvek se zabývá aplikací metody vícekriteriálního hodnocení variant, konkrétně metody váženého průměru čtverce euklidovské vzdálenosti od fiktivní varianty, na případ hodnocení osmi vybraných akcií při krátkodobé investiční strategii. Váhy kritérií jsou určeny expertním způsobem metodou párových porovnání. Jako kritéria hodnocení v  případě krátkodobého horizontu byly vybrány ukazatele P/E (price-earnings ratio), likvidita, volatilita (kolísavost), signály technické analýzy a doporučení psychologické analýzy. Výsledkem hodnocení je jednoznačně určené pořadí cenných papírů, které může sloužit investorovi jako exaktní opora pro jeho konkrétní investiční rozhodnutí.

Klíčová slova: vícekriteriální rozhodování; metoda vzdálenosti od fiktivní varianty; metoda párových porovnání; kapitálový trh; cenné papíry;

Contact address

Doc. Ing. Oldřich Rejnuš, CSc. , Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Provozně-ekonomická fakulta,
Zemědělská 1, 613 00 Brno, e-mail: rejnus@mendelu.cz

 

MULTI CRITERIA COMPARING TRACTORS WITH HIGHER ENGINE POWERS IN AGRICULTURAL ENTERPRISES
MULTIKRITERIÁLNÍ POROVNÁNÍ TRAKTORŮ S MOTORY VYŠŠÍCH VÝKONŮ V ZEMĚDĚLSKÝCH PODNICÍCH

Antonín Dolan, Eva Vaněčková, Josef Svatoš

Abstract

This article presents the selection of the most acceptable equipment of agricultural enterprises with different kinds of tractors with higher engine powers. The theme is formulated as a multi criteria decision problem. The convenience of a tractor is judged from view of its purchase cost, effective engine power, specific fuel consumption, weight and possibility to be joined with the equipment that the agricultural enterprise owns. The importance of these criteria can be different according to concrete conditions of the farm. The multi criteria decision making to acquire the most acceptable types of tractors is illustrated on a model agricultural enterprise.

Keywords: farm machinery utilization; tractor fleet; multi criteria evaluation of alternatives

Souhrn

Článek se zabývá stanovením nejvhodnějšího vybavení zemědělského podniku různými typy traktorů vyšších výkonových tříd. Úloha je formulována jako vícekriteriální rozhodovací problém, ve kterém je vhodnost traktoru posuzována z hlediska jeho pořizovací ceny, efektivního výkonu, měrné spotřeby paliva, hmotnosti a možnosti agregace nového traktoru s nářadím, které již podnik vlastní. Významnost těchto kritérií je různá podle konkrétních podmínek v podniku. Vícekriteriální rozhodování o nákupu nejvhodnějších typů traktorů je ilustrováno na modelovém zemědělském podniku.

Klíčová slova: využívání techniky v zemědělských podnicích; traktorový park; vícekriteriální hodnocení variant

Contact Address

Ing. Antonín Dolan, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zemědělská fakulta, Katedra zemědělské techniky,
Studentská 13, 37005 České Budějovice, tel.: +420 387 772 638, fax: +420 387 772 630, e-mail: dolan@zf.jcu.cz

 

THE KEY MARKETING TOOLS IN CASE OF THE SALES OF THE FOOD'S AND VITAMINES ADDITIVES
KLÍČOVÉ MARKETINGOVÉ NÁSTROJE V PŘÍPADĚ PRODEJE POTRAVINOVÝCH A VITAMINOVÝCH DOPLŇKŮ

Michael Rost

Abstract

Aim of this work consists in identification of the main factors which plays basic role in consumer behaviour in the case of food's and vitamins additives purchase. For these purpose was used exploratory factor analysis. From the result of the quantitative analysis they were consequently identified the key's marketing tools with substantial impact on the consumer behaviour.

Key words: marketing tools; food's and vitamins additives; exploratory factor analysis

Souhrn

Cíl této práce spočívá v identifikaci hlavních faktorů hrajících základní roli při zákaznickém rozhodování v případě nákupu potravinových a vitaminových doplňků. Pro tyto účely byla použita exploratorní faktorová analýza. Na základě výsledků kvantitativní analýzy byly následně identifikovány klíčové marketingové nástroje s  podstatným vlivem na chování zákazníka.

Klíčová slova: marketingové nástroje potravinové a vitaminové doplňky, exploratorní faktorová analýza

Contact Address

Ing. Michael Rost, ZF JU České Budějovice, Katedra aplikované matematiky a informatiky,
Studentská 13, České Budějovice 37005, tel. +420 387 772 700, e-mail: rost@zf.jcu.cz

 

LEASING FINANCING AND ITS CONDITION IN 2001 IN CZECH REPUBLIC
LEASINGOVÉ FINANCOVÁNÍ A JEHO STAV V ROCE 2001 V ČESKÉ REPUBLICE

Jaroslav Svoboda

Abstract

Modern business activity in advanced market economics is direct connected with investment development and modern technology, which depends on financial resources. Its classic forms - equity, suppliers or bank credit are completed by new ones, more flexible forms of financing. At first line can be called leasing - which enables firms to get full or partly investment from loan source without direct incidence to theirs equity.

Key words: Leasing - financial, operative; Czech republic

Souhrn

Moderní podnikatelská činnost ve vyspělých tržních ekonomikách bezprostředně souvisí s investičním rozvojem a moderními technologiemi, což je ve stále větší míře závislé na finančních zdrojích. Jejich klasické formy - vlastní kapitál, dodavatelský nebo bankovní úvěr, jsou proto ve stále větší míře doplňovány novými, pružnějšími formami financování, ke kterým je nutné na prvním místě zařadit leasing. Ve své podstatě jde o finančně obchodní operaci, která umožňuje zainteresovanému podnikatelskému subjektu pořídit investici plně nebo částečně z cizích zdrojů bez přímého dopadu na výši jeho vlastního kapitálu.

Klíčová slova: Leasing - finanční, operativní; Česká republika

Kontaktní adresa - contact address

Ing. Jaroslav Svoboda, Katedra účetnictví a financí, Zemědělská fakulta - Jihočeská universita,
Studentská 13, 370 05 České Budějovice, tel.: +420 387 772 482, e-mail: svoboda@zf.jcu.cz

 

SUPPORT PROGRAMMES OF SMALL AND MIDDLE ENTERPRISE AND THEIR USAGE
PROGRAMY PODPORY MALÉHO A STŘEDNÍHO PODNIKÁNÍ A JEJICH VYUŽÍVÁNÍ

Dagmar Bednářová, Jan Molek

Abstract

The small and middle enterprise is with the view to the regions a very important area. Its support is a wide problem because an enterpreneur has a possibility to use both the local support and the support of EU. Českomoravská záruční a rozvojová banka,a.s. is entitled to the realization of the programmes, except some exceptions. The comperison of the first half of 2002 and 2001 provided the conclusion that in both of the watched periods from the offer of this bank there were in the South-bohemian region most used the contributions for the interest pagment. Also other banks are concerned with the support of the small and middle enterprise, e.g. ČSOB which newly offers "ČSOB Programme for the support of small and middle enterprise". For the improving of the situation in the usage of the support it is necessary to ensure the comprehensive sources of information which would be focuswed on the particular region

Key words: small and middle enterprise; support programmes; region

Souhrn

Malé a střední podnikání je z hlediska rozvoje regionů velmi významná oblast. Jeho podpora představuje širokou problematiku, neboť podnikatel má možnost využívat jednak tuzemské podpory, jednak podpory EU. Realizací programů, až na některé výjimky, je pověřená Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s.  Ze srovnání prvního pololetí r.2002 a r.2001 vyplynulo, že v obou sledovaných obdobích byly z nabídky této banky v Jihočeském kraji nejvíce využívány příspěvky na úhradu úroků. Podporou malého a středního podnikání se zabývají i ostatní banky, jako např. ČSOB, která nově nabízí "ČSOB Program na podporu malého a středního podnikání". Pro zlepšení situace ve využívání těchto podpor je nutné zajistit ucelené zdroje informací, které by byly zaměřeny na konkrétní region.

Klíčová slova: Malé a střední podnikání; programy podpory; region;

Contact address

Ing. Dagmar Bednářová, CSc., Jihočeská univerzita v českých Budějovicích, zemědělská fakulta, katedra řízení,
Studentská 13, 37005 České Budějovice, e-mail:bednar@zf.jcu.cz

Ing. Jan Molek, CSc., Československá obchodní banka, A.s., Divize poštovní spořitelna,
Lannova 54, 371 65 České Budějovice, tel.: +420 387 757 201

 

GENERAL CHANGES IN ISO 9000 STANDARDS AFTER "GREAT REVISION" OBECNÉ ZMĚNY V NORMÁCH ISO ŘADY 9000 PO VELKÉ REVIZI 2000

Miroslav Opa, Petra Vráblíková

Abstract

The aim of this contribution is to explain the importance of ISO 9000 standards and to describe the most important changes which brings the Great Revision 2000. In particular, there is presented the definition of quality given by the ISO standards and explained the importance of ISO 9000 standards for European and international trade. The contribution also explains the development of ISO 9000 standards from their first publication in 1987 to the Great Revision 2000. The key issue of the contribution is dedicated to conditions of the Great Revision 2000. In this context, there is outlined the relation between ISO 9000:2000 standards and the TQM principles and there is also described key changes in the structure and requirements of the given series of standards. To have the full picture, the contribution explains the issue of the validity of ISO 9000:1994 certificates.

Key words: quality, standards, normalisation, certification, ISO, TQM

Souhrn

Cílem tohoto příspěvku je vysvětlit význam norem ISO řady 9000 a popsat nejdůležitější změny, které přinesla v systému těchto norem tzv. Velká revize 2000. Konkrétně je zde definována kvalita tak, jak jej chápou normy ISO řady 9000 a je vysvětlena jejich důležitost pro evropský mezinárodní obchod. Příspěvek rovněž popisuje vývoj norem od jejich prvního vydání v roce 1987 do Velké revize 2000. Stěžejní část článku je věnována podmínkám, za kterých k Velké revizi došlo. V této souvislosti je nastíněn vztah mezi normami ISO 9000:2000 a principy TQM a jsou popsány klíčové změny ve struktuře a požadavcích dané série norem. Pro úplnost je na konci příspěvku vysvětleno, jak je ošetřena platnost certifikátů systémů kvality vydaných podle ISO 9000:1994.

Klíčová slova: kvalita, jakost, normy, normalizace, certifikace, ISO, TQM

Contact Address

Ing. Miroslav Opa, Ph.D., Inženýr systému kvality, AFE Demoautoplast, Staňkovského 675/40, 250 88 Čelákovice,
tel. +420 723 549 317, e-mail: miropa_99@yahoo.com

Ing. Petra Vráblíková, Školící a výcvikové středisko MO, Komorní Hrádek, 257 24 Chocerady,
tel. +420 301 792 266, e-mail: vrablp@seznam.cz